Het grappige, het rare en het serieuze: 33 mediacorrecties uit 2018

Feiten Controleren

(Shutterstock)

Niemand geeft graag toe dat er een fout is gemaakt. Maar iedereen leest er graag over.

Poynter's jaarlijkse verzameling mediacorrecties is nu aan de zesde editie toe (volg de links voor2013,2014, 2015en 2016en2017lijsten) - en het is altijd een van onze topartikelen van het jaar.



anderson cooper grotere las vegas

De correcties in onze verzameling zijn vaak hilarisch en onthullen Freudiaanse misstappen, misplaatste homoniemen of pedante lezers. Maar ze zijn niet allemaal een lachertje. Correcties kunnen systemische vertekening of ernstige mispraktijken bij de rapportage aan het licht brengen.

Toch moeten lezers publicaties blijven waarderen die zichzelf eerlijk corrigeren boven publicaties die doen alsof er niets is gebeurd of heimelijk fouten uit het verleden bewerken. Correctiesbeleid is ondubbelzinnig goed in de journalistiek. Zelfs als beschuldigingen van “nepnieuws” de industrie in de weg staan, zou haar reactie moeten zijn om deze praktijk te verdubbelen.

Heeft u een correctie waarvan u denkt dat we deze moeten opnemen? E-mail alexios@poynter.org .

De grappige

Ik haat het om hier politiek te worden, maar ik zou op de Toy Story-man stemmen in plaats van op de Leo Tolstoy-man.

Zelfs als je dat niet doet liefde de saxofoon, dit voelt een beetje extreem (van de Morning Star).

Ik werk nog steeds aan een geschikte woordspeling met betrekking tot deze fout en een Britney-hit, maar ik kan alleen maar bedenken hoe millennials 'Gedode tonijn.'

Dit wreef de lobby van het gezichtshaar echt op de verkeerde manier (van De econoom ).

Kijk, recepten zijn een kaart, geen regelboek (The Guardian beide keer ).

Stijgende huizenprijzen hebben geleid sommige San Franciscanen om vanuit Seattle te pendelen , dus misschien dit Washington Post correctie is slechts een glimp van de toekomst voor Brooklynites.

De vraag die hier onbeantwoord blijft, is: zullen de robots de Oreo opeten?

Sommige mensen denken misschien dat het verwarren van Stan Lee en Spike Lee hier de brul is De Gisborne Herald in Nieuw-Zeeland heeft de winnaar van de 'volkskeuzeprijs voor honden die op hun baasjes lijken' verpest ?? Afmelden .

Wauw het AP gaat het horen van enkele houtblazersliefhebbers.

(Als je een van hen bent, hier zijn de Pipers '' Wake Me Up ' Hoes . De commentator die schrijft: 'Ze hebben hun geluid echt veranderd nadat John was vertrokken', verdient een onderscheiding.)

Welk mogelijk gebruik heeft deze plug-in ( De New York Times )?

Irak zou ook behoorlijk indrukwekkend zijn geweest, gezien hoe ver het van Kades verwijderd was.

Over het jodendom gesproken ( AP ) ... Deze staat op de machine. Verdorie CMS.

Geen warboelventilator, dus ik weet niet zeker wat dit allemaal betekent. Kan iemand mij helpen?

Raar

Is de natuur niet majestueus?

Waarschuwing, we zijn officieel het NSFW-gedeelte van deze verzameling binnengegaan.

Over seksuele neigingen gesproken ( De New York Times ).

Na een IPSO uitspraak , De dagelijkse spiegel moest duidelijk maken dat een rechtse columnist werd gearresteerd voor het verspreiden van haat, niet voor drugs. Een bizarre wending in een bizar geschil in de Amerikaanse politiek over Indiaans erfgoed rechtvaardigt een bizarre correctie van De Boston Globe .

Ik zeg niet dat de redactie van dit artikel absoluut niet weet hoe de baby-making-business werkt, maar hoe het duurde twee correcties om het goed te krijgen? ( Flashback naar Aleppo, 'de hoofdstad van Syrië' .)

De serieuze

ProPublica gepubliceerd een zeer lange correctie naar zijn onjuiste rapport dat de nieuwe CIA-directeur Gina Haspel toezicht had gehouden op een clandestiene basis waar een leider van Al Qaeda aan boord was geweest. Zoals de hoofdredacteur van de onderzoeksgroep benadrukte, was dit een grote vergissing:

“Wij bij ProPublica houden overheidsfunctionarissen verantwoordelijk voor hun misstappen, en we moeten evenveel verantwoording afleggen. Deze fout was vooral jammer omdat het een belangrijk nationaal debat over Haspel en de recente geschiedenis van de CIA vertroebelde. '

De reactie van de redactie op de fout is een masterclass over hoe correcties moeten worden uitgevoerd. Het werpt licht op het rapportageproces dat tot de fout heeft geleid.

'Ons verslag van Haspel's daden werd gedeeltelijk ontleend aan vrijgegeven bureau-kabels en door de CIA beoordeelde boeken waarin werd verwezen naar de ambtenaar die toezicht hield op Zubaydah's verhoor in een geheime gevangenis in Thailand als' chef van de basis '. In de boeken en kabels werd de naam van de ambtenaar geredigeerd, zoals gewoonlijk wordt gedaan in vrijgegeven documenten die verwijzen naar geheime operaties.

De regering-Trump benoemde Haspel begin februari 2017 tot nummer 2 van de CIA. Kort daarna vertelden drie voormalige regeringsfunctionarissen ProPublica dat Haspel het hoofd van de basis in Thailand was ten tijde van het waterboarding van Zubaydah.

...

James Mitchell, de psycholoog en aannemer van de CIA die hielp bij het leiden van het waterboarding van beide verdachten, zei in een uitzendinterview op 14 maart dat Haspel niet de 'chef van de basis' was die hij in zijn boek beschreef als een grapje over het lijden van Zubaydah.

...

Mitchell's boek, 'Enhanced Interrogation: Inside the Minds and Motives of the Islamic Terrorists Trying to Destroy America', verwees naar het hoofd van de basis in Thailand als zowel 'hij' als 'zij'.

We namen ten onrechte aan dat dit een poging was van Mitchell of de dienst om het geslacht van de enige betrokken ambtenaar te verhullen; het is nu duidelijk dat Mitchell naar twee verschillende mensen verwees.

ProPublica nam in 2017 contact op met Mitchell om hem te vragen naar deze passage in zijn boek. Geconfronteerd met een civiele rechtszaak aangespannen door voormalige CIA-gedetineerden, weigerde hij commentaar te geven.

...

De lastige communicatie tussen functionarissen die geen geheime informatie mogen vrijgeven en verslaggevers die proberen geheimen te onthullen waarin een legitiem openbaar belang bestaat, kan soms eindigen in miscommunicatie. In dit geval hebben we de boodschap niet begrepen die de persdienst van de CIA in haar verklaring probeerde over te brengen. '

Wat leek op een primeur die twee zeer controversiële verhaallijnen combineert - ICE's behandeling van immigranten en Facebook's bijhouden van privégegevens - leidde tot een zeer aanzienlijke correctie op The Intercept.

De volgende vier correcties maken het in de categorie 'serieus' omdat ze gedrag vertonen zoals foto's met verkeerde ondertiteling, niet-gescreende door gebruikers gegenereerde inhoud of satire die als echt nieuws wordt beschouwd en die we als branche tijd hebben besteed aan het benadrukken dat dit markers zijn van 'nepnieuws'-operaties .

Zo gebruikte The Arizona Republic foto's uit 2014 om de situatie van immigrantenkinderen in detentiecentra weer te geven.

En Fox News moest zich verontschuldigen voor het gebruik van volledig irrelevante beelden van Philadelphia Eagles-spelers die knielen tijdens het gebed terwijl ze commentaar gaven op de controverse over voetballers die knielen tijdens het volkslied.

ABC nieuws ( en vele anderen ) vielen haak, lijn en zinklood voor een feel-good false-verhaal over Kroatische brandweerlieden die het belangrijkste doel van hun nationale team op de FIFA World Cup misten om te reageren op een oproep om hulp.

De Washington Post citeerde legitiem een ​​'opiniestuk' die naar verluidt was gepubliceerd door Billie Joe Armstrong van Green Day op de satirische website Clickhole in een artikel over 'American Idiot'.

De New York Times moest de kop drastisch veranderen een artikel over de kosten van gordijnen in de residentie van de Amerikaanse ambassadeur bij de Verenigde Naties. Het prijskaartje van $ 52.000 had ertoe geleid dat verschillende mensen kritiek hadden geleverd op Nikki Haley, die de beslissing in kwestie niet had genomen.

Ten slotte was er een teleurstellend aantal verhalen die in de loop van 2018 de verkeerde foto's gebruikten voor zwarte publieke figuren.

De New York Times ondertiteld een foto van actrice Angela Bassett als voormalig Trump-adviseur Omarosa Manigault-Newman:

Talloze mediakanalen gebruikten een foto van een onbekende zwarte vrouw om hun overlijdensberichten van Linda Brown (van Brown v. Board of Education ).

The Hill verwarde de eerste zwarte vrouw die de functie van nationale veiligheidsadviseur bekleedde met de tweede zwarte vrouw die de functie bekleedde. Hun beide achternamen zijn ook 'Rice'.

En Fox News gebruikte een foto van Patti LaBelle in een afbeelding over Aretha Franklin.

In september heeft Karen M. Turner, universitair hoofddocent journalistiek aan Temple University, vertelde Valerie Russ van de Philadelphia Inquirer dat dit soort fouten waarschijnlijk het gevolg is van een gebrek aan diversiteit in de redactiekamer.

Hoe groot correcties ook zijn, om op ernstige fouten te reageren, moeten ze niet alleen op een eerlijke en volledige manier worden gecorrigeerd, maar moeten ze ook erkennen dat ze kunnen voortvloeien uit een systemische handicap - en eraan werken om deze aan te pakken.

Correctie: In het artikel werd de naam van de krant in Philadelphia oorspronkelijk verkeerd gespeld als 'Enquirer'. De verwarring is een kater uit de tijd van de auteur op een Britse universiteit. Veel dank aan onderzoekende geest Eugene Kiely voor het ontdekken van de fout.